«

»

Apr 11 2012

Bericht afdrukken

Veilig Online Kopen – Tips en Hints

online shoppingSteeds meer mensen kopen online. Steeds meer mensen hebben daar hele wisselende ervaringen mee. Het is ook erg lastig om te beoordelen of online winkels betrouwbaar zijn. Het is ook een heus mijnenveld waarin u zich vaak begeeft. Want er zijn nogal wat kapers en piraten actief op het internet en de wereld die ‘online shoppen’ heet.

Maar hoe werkt het nou? En hoe kunt u zich zoveel mogelijk, alhoewel nooit helemaal waterdicht, beschermen tegen oplichting en onbetrouwbare leveranciers en webshops?

Ik hoop met onderstaande tekst de praktijk wat voor u te verduidelijken zodat u beter beslagen ten ijs komt en weet waarop u moet letten als  u online koopt. Het is zoals gezegd geen waterdichte handleiding, maar er zijn wel punten waarop u kunt letten bij het kopen online om uw kans op een goede deal te vergroten en getild te worden te minimaliseren.

Hoe werkt het? Een paar voorbeelden:

In uw naïviteit, vaak gevoed door de klassieke conventionele manier van kopen in een winkel, denkt u bij online winkelen vaak te maken te hebben met een winkeltje met een website die de spulletjes op de plank heeft liggen en die op uw bestelling deze spulletjes naar u toe stuurt.

Online winkels van grote winkelketens

Dat is in slechts een klein percentage ook echt het geval. Met de grotere webshops van gerenommeerde winkelketens zit het doorgaans wel goed. Men levert vaak uit voorraad en in veel gevallen kun je zelfs de bestelde producten desgewenst ophalen in de diverse winkels die men in het land heeft. Men beschikt vaak ook over een behoorlijke klantenservice en een behoorlijke aftersales afdeling die u helpt bij klachten. Dat wil niet zeggen dat er nooit iets mis kan gaan. In tegendeel zelfs. Hoe meer goederenbewegingen men heeft hoe groter natuurlijk ook de kans is dat er iets mis gaat. Maar klachten lost men doorgaans goed en binnen een redelijk termijn op.

Bij de meeste online winkels van de grotere winkelketens kunt u probleemloos en betrouwbaar kopen. Maar ook in deze leert de ervaring dat het nooit 100% zeker is. Want wie herinnerd zich niet grote winkelketens met eveneens een online winkel als Mega Pool die, voor de buitenstaander, plotseling failliet ging? En zo gingen er de laatste jaren wel meer ten onder. Een hard gelag als u zojuist een bestelling deed, fysiek in de winkel of online, en u de betaling al geheel of gedeeltelijk voldeed. Want u kon in veel gevallen uw geld wel afschrijven en de bestelde spulletjes kreeg u nooit geleverd. Of heel erg moeizaam na weken of maanden via de curator.

Het blijft, of dit nou fysiek in een winkel of online via een webshop van willekeurige grote winkelketen of een kleine zelfstandige ondernemer doet, altijd riskant. Want zodra u een (aan)betaling doet voor een product dat besteld moet worden bestaat er de kans dat de (online) winkel(keten) failliet gaat. Simpelweg omdat u niet weet wat de financiële situatie van deze (online) winkel(keten) is op het moment dat u uw bestelling en (aan)betaling doet. Er zijn echter manieren om u in te dekken tegen deze risico’s. Daar kom ik later in dit artikel nog op terug onder tips. Die gelden voor zowel fysiek in een winkel of online kopen bij winkelketens en webshops.

Webshophouders en beheerders

Met de kleinere en vooral nieuwere webshops is jezelf beschermen tegen een miskoop, slechte service, teleurstelling of al dan niet bewuste oplichting veel lastiger. Je weet vaak niet met wie je te maken hebt. Het internet ondernemen is redelijk eenvoudig en je kunt zonder of met heel weinig investering een webshop beginnen. Een beetje handige man of vrouw kan een webshop online zetten aan de hand van gratis modules die bijvoorbeeld webspace providers aanbieden.

Het is dus heel aanlokkelijk om een eigen webshop te beginnen. Even een paar tientjes neerleggen bij de KvK, jezelf inschrijven als een eenmanszaakje of desnoods een VOF samen met moeder de vrouw, en je kunt zaken gaan doen. Want het is ook nog vaak heel makkelijk om een zogenaamd ‘dealerschap’ te scoren bij een leverancier of importeur van leuke mooie handel. En men vind het vaak helemaal niet erg alsof u het doet voorkomen alsof u vanuit uw eigen magazijn deze spullen levert. Dus net echt, alsof u een echte ondernemer bent met voorraad locatie en al!

Er zijn voldoende bedrijven en importeurs die eenmansbedrijfjes graag de kans geven om hun producten via een eigen website te verkopen. Men heeft dus zelf totaal geen voorraad. Alleen een website waarop men uw bestelling binnen harkt en vervolgens doorzet naar de eigenlijke leverancier van de producten. De facturering gaat dan vaak ook via de eigenlijke leverancier van de producten en de webshophouder krijgt daarvan een bepaald percentage. Een provisie zoals dat dan heet. Dat is meestal niet veel meer dan enkele procenten. Doorgaans hooguit 4 à 5%. Zeer lucratief voor de leveranciers want men heeft voor een fractie van de kosten die men normaal heeft aan het exploiteren van een winkel of zelfs website een verkooppunt die het verkopen voor hen doet en die ook de klachten en ellende mag opvangen zodra er iets mis gaat bij het leveren.

De kans dat je dus te maken hebt met iemand die vanuit de schuur of vanaf de zolderkamer aan het grote internet ondernemen avontuur is begonnen is aanzienlijk. Vaak doet men dit naast een fulltime of minstens parttime betrekking. Want men droomt weliswaar van grote omzetten en veel succes, maar doorgaans gaat het om niet veel meer dan een kleine provisie per verkocht item. En daarvan kan men vanzelfsprekend niet leven, dus heeft men er nog een betrekking naast nodig.

Dat heeft nogal wat nadelen voor u als klant van een dergelijke webshop. Omdat men zelf geen voorraad heeft en ook de daadwerkelijke levering niet verzorgt kan het zijn dat men niet snel en adequaat op uw bestelling en eventuele klachten kan reageren. Vaak handelt men, door de baan ernaast gedurende de dag, uw bestelling of klachten pas in de avonturen of zelfs alleen in het weekeinde af. En zet men uw bestelling of klacht dan pas door naar de werkelijke leverancier waardoor de levering of klachtafhandeling langer in beslag neemt dan gewenst en ook vaak langer dan men toezegt op de site. Als de leverancier ook nog eens zijn afspraken niet na komt omdat men ‘op een levering vanuit verweggistan zit te wachten’ dan bent u de sigaar.

Ondertussen heeft u uw nagels al kaalgevreten omdat de levering niet 1, niet 2, niet 3 dagen maar bijvoorbeeld een week of soms nog wel veel langer duurt. Want u heeft de spulletjes wel al betaald maar de levering laat erg lang op zich wachten waardoor u vanzelfsprekend al het ergste vreest. Visioenen van uw zuurverdiende centen die voor uw ogen verdampen en meer van die ellendige angstbeelden. Ondertussen probeert de machteloze webshophouder uw ongerustheid te sussen of laat, nog veel vaker, gewoon helemaal niets van zich horen. Want de smoezen zijn als snel op en geconfronteerd worden met ontevreden of zelfs boze klanten die bijvoorbeeld hun geld terugeisen, terwijl u zelf de centen nooit in handen heeft gehad, kan enorm stressvol zijn.

Vaak neemt men het als webshophouder ook niet zo nauw met de afspraken. U kunt deze webshophouders namelijk nog het beste vergelijken met colporteurs die u wel eens aan de deur krijgt voor bijvoorbeeld een gasleverancier of leesmap. Dat zijn mannetjes en vrouwtjes die men van een extern bedrijf inhuurt om hun producten aan de man te brengen. Deze derde zijn vooral gericht op het sluiten van een deal, want dat levert een beetje provisie op, dus neemt men het vaak niet zo nauw met de echte leveringsvoorwaarden die de eigenlijke leverancier hanteert. U blijft dan met de gebakken peren zitten, want de leveringsvoorwaarden zijn nu eenmaal de voorwaarden. Want niet zelden kan de echte leverancier de belofte op webshops niet waarmaken.

Wie er ook echt aansprakelijk is voor het nakomen van de leveringsafspraken, of afhandeling van klachten, het is uiteindelijk in werkelijkheid uw probleem. Koopt u namelijk via een dergelijke constructie dan heeft u niet met één maar met twee partijen te maken zonder dat u zich daarvan bewust bent. U heeft te maken met de webshophouder, die geen voorraad heeft, de levering zelf niet verzorgt en ook buiten de facturering staat, ook al heeft u via de website van de webshophouder betaald. En u heeft met de echte leverancier te maken. Aangezien u zich daarvan niet bewust bent mailt u naar de webshophouder. En die webshophouder zet buiten uw blikveld en waarneming uw klacht dan weer door naar de eigenlijke leverancier. De echte leverancier koppelt zijn antwoord, als het even meezit, weer terug naar de webshophouder en die maakt daar dan weer melding van aan u. Aangezien dit, zoals gezegd, vaak in de avonturen moet, omdat de webshophouder niet kan leven van de opbrengsten van zijn webshop alleen, kunnen er vele dagen overheen gaan voordat u eenmaal een antwoord heeft op uw vraag of klacht.

Wat ook vaak voorkomt is dat u een speelbal bent tussen de webshophouder en de daadwerkelijke leverancier. De webshophouder verwijst u dan bijvoorbeeld door naar de daadwerkelijke leverancier, met het excuus dat hij of zij maar de wederverkoper is, en de leverancier verwijst u weer terug naar de webshop, met het excuus dat u de overeenkomst niet met de leverancier maar met de webshop bent aangegaan. Een klassiek geval van ‘kastje naar de muur, en weer terug’ kan het gevolg zijn. En u heeft nauwelijks een poot om op te staan. En dat kan zeer frustrerend zijn. Zeker omdat een juridische procedure vaak duur en dus niet lonend is.

De webshophouder heeft het door de tegenvallende resultaten vaak al na een paar maanden wel gehad met zijn webshop. Omdat men een baan en een sociaal leven heeft, en omdat de verdienste die men heeft aan de webshop nou niet echt motiveren tot een grote inzet van de webshophouder, gebeurd het heel regelmatig dat u helemaal geen antwoord (meer) krijgt en men het maar een beetje op z’n beloop laat. Maar uw centen zijn wel al van uw rekening afgeschreven!

Kortom, hoe lullig dit ook is voor mensen die dromen van het beheren van een webshop en wat ze allemaal gaan doen met die ‘gigantische opbrengsten ervan’ u kunt de overduidelijk wederverkopers beter links laten liggen. Of men moet zich, tegen iedere logica in, al ruimschoots bewezen hebben als betrouwbaar omdat men zaken doet met een goed leverancier.

U wilt natuurlijk weten hoe u kleinere webshops en wederverkopers zonder eigen voorraad kunt herkennen. Ook over het herkennen van deze uitbaters kunt u onder de tips meer vernemen.

De kleine zelfstandige voorraadhoudende (web)winkels

Treft u wel een kleine zelfstandige aan die zijn spulletjes zelf produceert of importeert dan bent u niet automatisch ook beveiligd tegen onbedoelde ‘oplichting’ en niet verzekerd van een goede levering en service. Want er zijn tal van haken en ogen aan het al dan niet online ondernemen!

In geval van (web)winkels die producten zelf produceert, zoals bijvoorbeeld ‘thuisgemaakte’ jams of kinderspeelgoed of kleertjes om maar iets te noemen, zit u meestal wel goed. Men heeft maximale controle over de eigen voorraad. Toch gaat het daar vaak fout bij de levering omdat men afhankelijk is van prijsvechtende transporteurs of de post. Desalniettemin weet men, als men ook maar een beetje servicebewust is, de ontstane problemen goed, snel en adequaat op te lossen. Wat wel een probleem kan zijn is het leveren van een consequente kwaliteit van de producten. Maar vaak gaat het om kleine bedragen, dus als het u niet bevalt dan ziet u er voortaan vanaf.

Het ligt er ook maar aan of u producten bij deze (web)winkels koopt die een grote investering in materialen of machines vereist. Een (web)winkel die bijvoorbeeld flinke bedragen moet ophoesten voor materialen om de producten die men verkoopt te kunnen produceren, of daarvoor dure machines nodig heeft, is kwetsbaarder voor faillissementen dan die schattige buurvrouw die het met een paar bolletjes wol en een paar breipennen nummer 6 afkan. Uw koopgedrag online of in een fysieke winkel moet u dan ook af laten hangen van de genoemde omstandigheden. Zeker als men voor u op bestelling iets moet produceren. Wees daarop bedacht bij het (online) kopen!

Anders is het met de webshops die zelf hun producten importeren. Zeker als dit uit Oostbloklanden of uit Aziatische landen is. Want deze leveringen kunnen vaak weken tot maanden in beslag nemen. En daar kan een enorm knelpunt ontstaan zodra men door de voorraad heen is geraakt. Dan kan het zomaar zijn dat u dus weken tot maanden zit te wachten op uw bestelde goederen.

Dat kan ook vaak veel zo niet alles te maken hebben met met de financiële situatie van de webshop waar u uw bestelling plaatsten. Want (online) ondernemen is leuk, maar niet makkelijk!

Omdat men moet concurreren met de grotere winkelketens vraagt men vaak lagere prijzen voor de handel dan verantwoord is. Daardoor moet men sterk bezuinigen op een veelheid aan aspecten. Niet zelden is dit de klantenservice en de aftersale. maar ook vaak op de hoeveelheid voorraad van een artikel. En dat kan een probleem opleveren. Want bent u niet tevreden over een product dan stuurt men niet even makkelijk een nieuw artikel op want dat kost handen vol geld. Geld dat men vaak niet heeft omdat men dit bijvoorbeeld al geïnvesteerd heeft in de bestelling van handel.

Omdat de marges voor kleine ondernemers die al dan niet handelen via internet vaak minimaal zijn is het niet mogelijk grote voorraden aan te leggen, of… veel belangrijker, een nieuwe bestelling te plaatsen op het moment dat het nodig is. Want men heeft nog een deel van de voorraad, of andere minder hard lopende handel nog staan, of men heeft reeds al andere bestellingen uitstaan, waarin men het verdiende geld heeft gestoken. Hierdoor is men financieel erg beperkt.

In dat geval heeft u als koper die vaak al betaalde geen andere keuze dan geduldig te wachten tot deze ondernemer weer geld vrij heeft weten te maken om weer nieuwe handel in te kopen. Handel dat, zoals gezegd en afhankelijk van waar het vandaag moet komen, weken tot maanden onderweg kan zijn. U bent zich daarvan alleen doorgaans niet bewust, en de ondernemer durft u dat vaak ook niet te vertellen uit angst dat u dan de koop ongedaan wil maken en uw centen terug wilt hebben. Centen die men vaak al niet meer beschikbaar heeft vanwege andere inkopen.

Het handelen in goederen waarin niet echt een hele grote omzetsnelheid zit is op velerlei manieren buitengewoon lastig. Zeker als de ondernemer er ook van moet leven. Zo kan het zijn dat men nog opgezadeld zit met een flinke voorraad artikelen die men aan de straatstenen niet kwijt raakt. Maar daar zitten wel de zuurverdiende of geïnvesteerde centen in, en het leven gaat ondertussen gewoon door. Dus de huur of hypotheek van zowel de woning alsook de eventuele voorraadlocatie moet gewoon betaald worden. De kindertjes moeten ook gewoon eten en ook het gas en het licht moet iedere maand voldaan worden. Enzovoort. De kans is dus levensgroot dat, zodra u een bestelling doet voor een niet voorradig artikel, dat de ondernemer uw centen besteed aan het betalen van de eerdergenoemde lasten en niet direct aan het bestellen van uw goederen.

Een tegenovergesteld fenomeen is het zogenaamde ‘ten onder gaan aan je eigen succes’. Want dan heb je een geweldig lopende (web)winkel, en je hebt leverancierskredieten, maar toch raak je in de problemen. Je moet namelijk, zeker als je zaken van ver weg moet importeren, soms wel enkele maanden vooruit denken. En dus ook enkele maanden vooruit bestellen maar ook betalen!

Ik heb als ondernemer dit probleem vaak aan de hand gehad. Al het beschikbare geld zat bijvoorbeeld vast in bestellingen, de leverancierskredieten liepen, mede door de enorme hoeveelheden die ik moest bestellen om bij te blijven met de enorme aantallen die wij verkochten, vol en we verloren daardoor iedere financiële armslag. Zelfs zo dat we op zeker moment in de knel kwamen met het betalen van de huur van onze winkelpanden en dergelijke. En dan wetende dat wij een omzet hadden van een paar miljoen per jaar! Dus het is niet alleen een probleem waarmee echte kleine zelfstandige ondernemers zich geconfronteerd zien. Dan denk je dat je het goed doet, maar kun je desalniettemin de enorme hoeveelheden van bepaalde producten die met een sneltreinvaart onze winkels uitvlogen niet bijbenen door de hoge investeringen in voorraden. Het spreek voor zichzelf dat een kleinere ondernemer, met een minder grote omzetsnelheid en minder grote successen, zich sneller geconfronteerd ziet met deze problematiek, dan een grotere ondernemer met grote omzetten en soms zelfs enorm succesvolle snellopende producten.

Nu kunt u zich afvragen wat u met bovenstaande informatie aan moet. Dat is het volgende. Want het ‘ten onder gaan aan het eigen succes’ kan ook voor u als klant grote consequenties hebben. Een ondernemer kan namelijk daadwerkelijk ten onder gaan aan zijn eigen succes. Dat kan betekenen dat u of heel lang op uw spullen moet wachten, of deze zelfs nooit zult ontvangen als de ondernemer inderdaad omvalt omdat hij de grote vraag financieel niet meer bij kan benen.

Het is moeilijk om ondernemers die worstelen met deze problematiek te herkennen. Maar toch zijn er wel enkele herkenningspunten in geval van zowel fysieke handel alsook handel via internet. Uiteraard geef ik u graag ook deze herkenningspunten onder het kopje Tips en Hints.

De Oplichters en de Katvangers

Het eerdergenoemde systeem van webshophouders die het moeten hebben van de provisie die men krijgt voor de verkoop van goederen van importeurs en leveranciers, zie het kopje ‘Webshophouders en beheerders’ leent zich ook bijzonder goed voor zogenaamde katvangers.

Het bedrijf dat de daadwerkelijke levering moet doen en ook de betalingen int via de webshop van de webshophouder verschuilt zich als het ware achter de webshophouder. Maakt men, als dan niet opzettelijk, de leveringsafspraak niet waar dan kan deze claimen geen deal met u te hebben en u weer terugverwijzen naar de webshophouder. Want met hem heeft u een verkoop gesloten!

Sommige van deze bedrijven, voor zover het geen lege huls is dat alleen maar bestaat uit een bedrijfsnaam en een inschrijving bij de KvK (en vaak zelfs dat niet eens), kunnen dit spelletje redelijk lang volhouden. Want u doet een bestelling via één van de webshophouders en rekent rechtstreeks af met de (lege) BV. U ziet uw bestelde en betaalde spullen echter nooit en krijgt uw geld ook niet meer terug. Vervolgens deponeert u uw klacht bij de webshophouder. De webshophouder dan wel wederverkoper is niet zelden te goeder trouw, gevallen waarin dit niet zo is en men onderdeel is van deze bekende oplichtingstrucjes daar gelaten, en gewoon erg naïef geweest om zich via de ‘leverancier’ in te laten zetten als wederverkoper (van lucht), met de belofte van een leuk percentage van de verkoop. Die zit net als u met de handen in het haar.

De webshophouder kan uw probleem echter niet oplossen. Hij of zij is immers niet degene met de voorraad en heeft ook uw betaling nooit ontvangen want die ging rechtstreeks naar de ‘leverancier’. Met andere woorden, de webshophouder kan helemaal niets voor u doen. Maar is wel vaak erg geneigd om u aan het lijntje te houden in de hoop dat de echte ‘leverancier’ en ontvanger van uw geld alsnog over de brug komt met de spullen, en zijn of haar percentage van de deal. Deze situatie kan weken tot maanden duren voordat iedereen, zowel u maar vaak ook de webshophouder, door hebben dat u en de webshophouder bij de neus genomen zijn. Dan is het leed al geschied en is de BV intussen zogenaamd failliet gegaan en kunt u en de webshophouder fluiten naar de centen en de spullen. Deze vorm van oplichting is juridisch vaak niet eens te bewijzen of straffen. En wie neemt het risico überhaupt, om voor het verkrijgen van zijn spullen met als waarde hooguit enkele honderden euro’s, een kostbare procedure op te zetten?

De oplichtende partij, met al dan niet zogenaamde wederverkopende webshophouders of zelfs een veelheid aan webshops in eigen beheer, gaat vervolgens onder een andere naam weer verder. Zodra men weer flink wat geld binnen geharkt heeft van nietsvermoedende klanten laat men de BV klappen en bent u uw centen kwijt. En dan misschien niet eens voor de eerste keer!

Het is wederom niet makkelijk om deze webshops te herkennen, maar er zijn altijd wel een paar aanwijzingen en combinatie van aanwijzingen die u zouden moeten alarmeren. Zie wederom de tips voor deze aanwijzingen en voorkom zo eventueel dat u mogelijk opgelicht gaat worden!

De Tips en Hints

Nu dan de Tips en Hints waarmee u mogelijkerwijs problemen of zelfs oplichting kan voorkomen! Ik behandel ze eerst per categorie en daarna geeft ik u nog wat meer algemenere Tips & Hints.

Online winkels van grote winkelketens

Er is maar één manier om het risico dat u bij een bestelling niets ontvangt of extreem lang op uw bestelling moet wachten te minimaliseren of zelfs geheel en al te vermijden.

Kan men niet direct leveren en moet men een product bestellen, maar men verwacht wel een (aan)betaling van u, zie dan van de koop af of betaal hooguit een minimaal bedrag aan. In geval van online kopen, waarbij u altijd eerst moet bestellen en direct betalen, kunt u kiezen voor een levering onder rembours. Dat wil zeggen dat u aan de deur betaald bij aflevering en niet eerder. zo kunt u voorkomen dat u wel betaald maar niets ontvangt. Het kopen onder rembours is vaak iets duurder dan vooruit betalen, maar u snapt dat dat tientje meer u veel ellende kan besparen.

Webshophouders en beheerders

Let ten eerste op eventuele logo’s of verwijzingen op de site naar importeur, franchise onderneming of ‘inkoopcombinatie’. Dit kan een goede indicatie zijn dat u te maken heeft met een webshop die moet leven van de provisie van de toeleveranciers waarvoor ze producten verkopen.

Stel een vraag over een product, hoeft niet een over het gewenste artikel te zijn, via het contactformulier of via het emailadres waarvoor men een beetje de best moet doen. Vraag bijvoorbeeld een specifieke vraag over de maat van een bepaald product dat je niet kunt vinden via de beschrijving van het artikel. Kijk dan hoe en hoe snel en goed men op uw vragen reageert.

Maakt men zich er makkelijk vanaf of duurt het lang voordat je een behoorlijk antwoord krijgt op jouw vraag dan kan het dus zijn dat men het artikel niet in voorraad heeft bij zowel de webshophouder maar ook bij de eigenlijke leverancier van de producten. Want anders is het niet zo lastig om bijvoorbeeld even het magazijn of de showroom in te lopen om even bijvoorbeeld de maat op te nemen. Is men daartoe niet geneigd om de koop met u te sluiten, wees dan op uw hoede. Want niet alleen is dan de kans groot dat men het product niet kan leveren, of men het product niet of nooit in voorraad heeft, maar u heeft ook duidelijke een indicatie van hoe men met (potentiële) klanten omgaat. En ga er dan maar vanuit dat men, zodra men de centen binnen heeft, nog veel minder gemotiveerd is om u te woord te staan of te helpen bij eventuele klachten.

U heeft sowieso een indicatie dat het gaat om een webshop die waarschijnlijk geen eigen voorraden heeft maar deze, al dan niet op bestelling van u, betrekt van een leverancier en uw bestelling dus over meerdere ‘schijven’ gaat en het mogelijkerwijs een ‘hobbyist’ betreft die het in de avonduurtjes of in het weekeinde erbij doet. Zie dan af van de koop, is mijn advies aan u!

Hou ook in gedachte dat u met een ‘front’ van doen kunt hebben. Ofwel een webshop die als uitventpunt fungeert voor een achterliggende leverancier die de webshophouder op provisiebasis betaald per verkocht item. De webshophouder ontvangt nooit rechtstreeks uw betaling en soms zelfs niet eens uw bestelling. Die gaan in voorkomende gevallen linea recta naar de leverancier en de webshophouder ontvangt slechts een minimale provisie. De invloed van de webshophouder of beheerder op het hele verkoopproces, maar ook de hele aftersale, is dan mogelijk zeer beperkt.

De kleine zelfstandige voorraadhoudende (web)winkels

Een van de grootste indicaties dat u te maken heeft met een ondernemer in wat voor soort problemen dan ook, of desnoods een ondernemer die ten onder dreigt te gaan aan zijn eigen succes, is het aantal artikelen die uitverkocht zijn. Dit kan zowel bij een online winkel en een fysieke winkel het geval zijn. Veel lege schappen in een winkel, of veel teksten op een website die aangeven dat ‘dit artikel tijdelijk uitverkocht is’ kan een teken zijn dat men of financiële problemen heeft, of men momenteel de financiën niet heeft om adequaat in te kopen of te produceren, of men te maken heeft met lange levertijden vanuit bijvoorbeeld Azië of het Oostblok en dergelijke.

Bestel alleen als een artikel daadwerkelijk op voorraad is en men geen tiental(len) artikelen met de status ‘tijdelijk niet leverbaar’ op de site heeft staan. Het is namelijk onwaarschijnlijk dat alle artikelen bij dezelfde leverancier vandaan komen en ook nog eens allemaal gelijktijdig uitverkocht zijn. Want de wet van de commercie geeft aan dat niet alle artikelen even hard lopen.

Of men wacht tot men een zeecontainer aan spullen vol heeft om de kosten van transport te drukken. Want het volmaken van een zeecontainer is een behoorlijke klus en u kunt zich waarschijnlijk niet voorstellen hoe ontzettend veel spullen er in een zeecontainer passen. De kans is dus behoorlijk groot dat het dagen, weken en zelfs enkele maanden kan duren voordat men dit voor elkaar heeft. En dan heb ik het nog niet over het transport van minimaal enkele weken!

Goede websites geven niet zelden een indicatie van de levertijd, maar wacht dan evengoed tot het artikel bij hen binnen is. Want in het meest gunstige geval kan dit dagen, weken maar zelf maanden duren, zoals u begrijpt. En in het slechtste geval staat de (web)winkel op omvallen.

Het is misschien lullig voor de ondernemer, want die kan uw geld goed gebruiken om zijn bestellingen en misschien wel persoonlijke uitgaven te financieren, maar wees wijs en zakelijk. U heeft u geld ook niet verdient zonder inspanning en ook u moet knokken voor uw bestaan en dagelijks brood. Het al dan niet ten onder gaan van een ondernemer is niet uw verantwoordelijkheid. En het zou erg jammer zijn als uw geld als sneeuw voor de zon verdampt.

De Oplichters en de Katvangers

Doe bij voorkeur geen zaken met webwinkels die op hun eigen site een logo hebben van de één of andere importeur, franchise onderneming of ‘inkoopcombinatie’ of melden aangesloten te zijn bij een franchise onderneming,  importeur of een ‘inkoopcombinatie’ die afwijkt van de eigen naam van de webshop. In het beste geval is men namelijk afhankelijk van derde voor de levering van de producten waarmee men op de webshop adverteert. Blijft deze derde in gebreke dan kan de webwinkel doorgaans niets meer voor u doen en bent u mogelijk de speelbal tussen de partijen.

U kunt er in de meeste gevallen, zeker als het een webshop betreft, vanuit gaan dat men zelf geen voorraden heeft maar men uw bestelling doorzet naar deze zogenaamde importeur (vaak aangeduid als ‘handelsonderneming’), franchise organisatie of ‘inkoopcombinatie’. Uw bestelling gaat dan dus per definitie over meerdere ‘schijven’ en de invloed van de webshop is op z’n best zeer beperkt. Doorgaans gaat de betaling die u bijvoorbeeld via Ideal of gelijksoortige voorzienig doet niet naar de webshophouder maar rechtstreeks naar de rekening van de importeur, franchise onderneming of ‘inkoopcombinatie’ en ontvangt de webshophouder op z’n best een provisie.

Het is erg moeilijk voor u om de meer legitieme eventueel betrouwbare webshops die op provisiebasis opereren te onderscheiden van de oplichters en de al dan niet bewuste katvangers. U kunt met de ene, maar ook met de andere te maken hebben. Het stellen van vragen via bijvoorbeeld het contactformulier of per mail, zoals ik u adviseer te doen bij Webshophouders en beheerders is weliswaar een redelijk methode om te peilen met wat voor ondernemer u te maken heeft, maar het is zeker geen waterdicht systeem. Webshops die al dan niet bewust worden ingezet om de boel te tillen kunnen namelijk behoorlijk creatief zijn en de antwoorden op uw vragen ter plekke verzinnen of van andere bronnen ‘lenen’. Wees ook daarop natuurlijk bedacht.

Mijn advies is om gewoon niet bij ‘verdachte’ webshops, of webshops waarbij u geen goed gevoel heeft, te kopen. Zijn het geen oplichters of werkt men niet al dan niet onbewust mee aan oplichting dan zijn het in veruit de meeste gevallen avonturiers die dromen van grote zaken doen, maar denken dat dit zonder enige investering in tijd, geld of persoonlijke betrokkenheid te kunnen.

Algemene Tips en Hints

Kijk altijd verder op de site van een webshop. Neem vooral de contactgegevens goed onder de loep. Heeft men alleen een contactformulier of een emailadres, of zelfs een duurbetaald 0900 nummer om service vragen of klachten te melden op de website, zie dan altijd af van de koop. Want waarom plaatst men geen namen, geen directe emailadressen van contactpersonen of belangrijke personen in de organisatie en geen bezoeksadres of showroom op de site? En waarom zou u 40 cent of zelfs veel meer betalen per minuut voor zoiets vanzelfsprekends, en onderdeel van goed ondernemen, als service en de mogelijkheid van het melden van klachten. Dat is alleen gerechtvaardigd als het gaat om enorme organisaties, en zelfs dan is het eigenlijk idioot.

Let ook eens op of u heel veel klonen van webshops aantreft op internet. Vooral als men dan hele andere contactgegevens voert maar het overduidelijk is dat men tot hetzelfde bedrijf behoort. U kunt dan te maken hebben met een soort van vangnet waardoor het niet uitmaakt of u bij webshop A of bij webshop B, C of D besteld of koopt. Niet zelden zet men, als er veel klachten zijn over een bepaalde webshop, een nieuwe webshop op poten met een ‘verse reputatie’. En dat herhaalt men desnoods verschillende keren zodra deze ‘verse’ webshop weer bekend staat als een slechte leverancier of zelfs oplichter. Doorgaans laat men dan ook de ‘oude’ webshops bestaan om klanten niet te alarmeren of in de hoop dat er toch nog mensen onbewust instinken.

Het kan ook gaan om de genoemde webshops die afhankelijk zijn van bijvoorbeeld een importeur, een franchise organisatie, een handelsorganisatie of ‘inkoopcombinatie’ en men werkt op basis van een provisie over gesloten verkopen. U kent inmiddels het verhaal over de beperkte invloed die deze webshophouders en beheerders hebben op het verkoop proces en de aftersales service.

Natuurlijk kan het zijn dat men voor een bepaalde productlijn een eigen webshop heeft ingericht, maar dan is het altijd duidelijk dat het om hetzelfde bedrijf gaat, men een specifieke productlijn promoot, en treft u niet opeens hele andere contactgegevens in een compleet andere stad aan.

Op een beetje webshop vermeld men ook het KvK nummer en eventueel het BTW nummer als men internationaal actief is. Ook valt er te lezen wat niet alleen de handelsnaam van de webshop is maar ook welke firma zich manifesteert onder deze handelsnaam of meerdere handelsnamen. Schroom ook niet om een firma via de KvK door te lichten als u daartoe gemachtigd bent of iemand kent die daartoe gemachtigd is. U mag niet alleen achterdochtig zijn, u moet zelfs achterdochtig zijn. We hebben het over uw zuurverdiende centen die u altijd maar één keer kunt uitgeven.

Lees altijd zoveel mogelijk ervaringen met een bepaalde webshop door. Let daarbij ook op verdacht veel bijzonder positieve ervaringen die steevast met alleen maar tienen beloond worden. Dat is minstens zo verdacht als een webshop die ver onder de maat presteert. Je kunt, ook als goede ondernemer, nooit iedere klant tevreden houden en maken. Het kan ook niet zo zijn dat je als webwinkel alleen maar uitmuntende prestaties levert, dus er gaat altijd wel eens iets mis en je maakt altijd wel eens fouten bij het oplossen van problemen. Bovendien zijn er klanten die chronisch ontevreden zijn, ook al ga je letterlijk op je kop staan. Een werkelijk deugende webshop heeft een gezonde mix van hele positieve, gematigd positieve, wat minder positieve en zelfs slechte ervaringen. Hangen de reviews overduidelijk naar hysterisch positief dan is er iets mis. Hangen de reviews overwegend en overduidelijk naar het negatieve dan is er eveneens iets mis. Zie in beide gevallen van de koop af. Een mooi gemiddelde zonder idiote uitschieters is nog het meest betrouwbaar. En koop, zoals gezegd, anders gewoon onder rembours aan de voordeur!

De laatste tip die ik u wil geven klinkt misschien wat vreemd, want we zijn er toch allemaal altijd op uit om zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld te krijgen? Ja misschien, maar dan toch nee!

Als een product overal, dus in winkels maar vooral in webshops, bijvoorbeeld zo rond bijvoorbeeld de € 150,- kost (soms iets meer en soms iets minder) maar bij één of enkele webshop zit men daar fors onder met bijvoorbeeld € 50,- of meer… zie dan van de koop bij desbetreffende webshop af.

Om een gezonde verantwoorde onderneming te runnen, ook via internet, dient een webshop of winkel ook een gezonde winstmarge te hanteren. Zonder dat kan men niet de service verlenen, niet het personeel inhuren en niet de nodige investeringen doen die noodzakelijk zijn om een onderneming gezond te houden. Winkels en webshops die pretenderen tot wel 1/3, vele tientjes of zelfs honderden euro’s goedkoper te kunnen zijn beschikken (op den duur) niet over het nodige ‘vet’ om de onderneming succesvol te continueren. Of hebben zelfs niet de intentie om de onderneming gedurende vele jaren te continueren. Die zijn uit op kortstondig en snel scoren!

Als er al een niet te missen indicatie bestaat dat u te maken heeft met een winkel of webshop die uit is op snel geld verdienen en daarna de boel, niet zelden met veel veroorzaakte ellende, op te doeken, of met een winkel of vooral webshop die misschien helemaal niet eens serieus van voornemens is om uw spulletjes goed en deugdelijk af te leveren en u waar voor u geld te bieden (zoals oplichters), dan is het dat wel. Het ver onder de gemiddelde marktprijs en waarde opereren.

Het is weliswaar geen garantie, want niets kan u helemaal beschermen tegen ondernemers die het allemaal als een spelletje zien of uw belang als laatste op het prioriteit lijstje heeft staan, maar er zijn voldoende mogelijkheden om rommelaars en oplichter zo min mogelijk kans te geven.

We hebben, met voorlaatste alinea’s in gedachten, de keuze om online winkelen leuk en zo betrouwbaar mogelijk te maken en te houden. Dat is door piraten, avonturiers en oplichters zo min mogelijk kansen te geven, en eerlijke hardwerkende goede service verlenende ondernemers in leven te houden en te helpen hun goede werk en service voort te zetten. En dat is door alle eerdergenoemde punten in acht te nemen, maar ook niet altijd voor een dubbeltje op de voorste rang te willen zitten. Want u beschadigd daarmee niet alleen eerlijke webshops en online ondernemers, maar daarmee zowel direct als indirect ook uw eigen belangen als consumenten.

Heeft u nog waardevolle Tips en Hints laat dit dan graag weten in de commentaren hieronder.

Permanente koppeling naar dit artikel: http://veelkantie.nl/blog/2012/04/11/veilig-online-kopen-tips-en-hints/

Laat een reactie achter