Review: Samsung RL 40 UGVG Koel Vries Combinatie
Plus tips hoe u problemen kunt voorkomen en oplossen als deze zich voordoen!
Sommige zaken kun je niet na kort gebruik goed reviewen. Daar moet eerst een ruime gebruiks- en test tijd overheen gaan voordat er iets zinnigs valt te zeggen. Reviews die enige dagen, weken en zelfs maanden na aankoop worden gedaan voegen niets toe.
Zoals in geval van koelkasten dan wel koel vries combinaties. Het is pas na een jaar of twee jaar gebruik zinvol het functioneren te evalueren. Voldoet het apparaat aan de verwachtingen? Maakt de fabrikant en de verkopende partij de beloften waar? Deugt het apparaat of zijn er wel wat op en aanmerkingen te maken? Wij reviewen na 2 jaar gebruik de door ons in juli 2010 aangeschafte Samsung RL 40 UGVG koelkast.
Wij hadden destijds eigenlijk een andere koel vries combinatie op het oog. Een Ariston Hotpoint QUADRIO 4D X/HA. Helaas hield Scheer & Foppen zich niet aan de gemaakte prijsafspraak. Dus toen wij twee weken later deze koel vries combinatie wilde aanschaffen rekende men opeens € 200,- meer dan afgesproken. Die koop ging dus niet door, dus keken wij rond naar een alternatief.
De Samsung RL 40 UGVG was eigenlijk geen alternatief. Het is een totaal niet te vergelijken apparaat. Maar wel dusdanig voordelig dat we zoiets hadden van ‘ach, waarom ook niet? Als we, volgend jaar of zo, weer eens een financieel mazzeltje hebben dan kopen we alsnog de Ariston Hotpoint.’ Helaas kwam dat mazzeltje niet dus deden en doen we het nu nog met deze Samsung. Maar we kunnen helaas niet zeggen dat dit helemaal naar tevredenheid is. Ik leg het u graag uit.
Maar eerst even door het gortdroge deel voordat wij bij het sappige deel aankomen
Qua exterieur en interieur zit het wel goed bij de Samsung RL 40 UGVG. De buitenkant lijkt, wij hebben een zilveren variant, op geborsteld RVS. De letters en symbolen op het display zijn helder blauw van kleur. Misschien wel een beetje te helder. De deuren en de handvatten zijn erg solide.
Het interieur is helder wit met transparant plastic en glas. De verlichting is prima in orde. Het interieur in het koelgedeelte bestaat uit vier legplanken, waarvan één met klep voor boven de 0 graden lade, en één plank die de tweede ‘groente la’ afdekt. De planken zijn voldoende in te stellen, maar wil je echt grote potten of pakken rechtop kwijt in de koelkast dan zal je minstens een plank moeten verwijderen. Dat gaat ook op voor de ‘rekken’ in de deur. Er passen geen 1,5 liter flessen in de deur. De rekjes zijn ook niet verstelbaar of anders in te delen. Bovenin zit een sluitbaar eierenrek, daaronder twee rijen met telkens twee kleinere rekjes voor boter en kleinere potjes, en dan het flessenrek waar alleen maar kleine flessen (zoals sausflessen e.d.) in passen.
Het vriesvak bestaat uit drie lades. Twee lades met een redelijk formaat, maar de onderste la is ondiep. Daarachter zit de compressor (één compressor voor zowel het koel- en het vriesgedeelte).
Zoals gezegd heeft de koelkast slechts één compressor, maar dat is voldoende om zowel het vries- alsook het koelgedeelte aan te sturen. In beide compartimenten bevinden zich thermostaten die de compressor, vin en een klepje in het koelgedeelte aanstuurt om kou aan te kunnen voeren. Je hebt de koeling, bij ons ingesteld op 4 graden Celsius, je hebt het 0 graden Celsius gedeelte (onderste lade in de koel zone) en je hebt het vriezergedeelte dat bij ons op –20 graden Celsius ingesteld is. De gescheiden koel zones werken redelijk naar behoren. Weliswaar is het nog nooit 0 graden Celsius in de 0 graden zone geweest, en ook over de juistheid van de temperatuur op het display hebben we nog wel eens onze twijfels, maar het functioneert verder redelijk naar behoren.
We hebben een veel groter probleem met een andere voorziening in deze lijn Samsung modellen. En dat is het zogenaamde ‘No Frost’ gebeuren. En dan komen we bij het sappige review gedeelte.
Ontdooien behoort tot het verleden.
Samsung koelkasten zijn voorzien van No Frost Technologie. Dit voorkomt ijsafzetting in het vriesgedeelte, waardoor op de binnenwanden en de producten geen laag ijs ontstaat. Zo wordt het ontdooien van de vriezer overbodig. No Frost is gebruiksvriendelijke, het zorgt voor een constantere temperatuur en is ook energiebesparend.
Het klinkt mooi. Nooit meer om hoeven kijken naar de koelkast of het vriesgedeelte in de koelkast. Een klamme doek is voldoende als onderhoud. Het klinkt te mooi om waar te zijn. En dat is het ook. In ieder geval voor de Samsung RL 40 UGVG (en alle vergelijkbare modellen w.o. de RL34E*, RL34S*, RL34H*, RL37H*, RL34L*, RL37L*, RL40E*, RL40S*, RL40H*, RL40W*, RL40Z*, RL40L* en RL40U*) koel vries combinatie. Die lijkt eerder, op zeker moment en doorgaans pas na een jaartje of langer in gebruik te zijn, een ‘ALL FROST´ technologie aan boord te hebben die alles bevriest.
Enkele maanden geleden viel ons op dat er een dikke laag ijs op de bodem van de vriezer lag. Dat hebben we toen weggehaald en dachten er nog niets van. We hadden het vermoeden dat er misschien iets gelekt had wat dit veroorzaakten. Echter, twee weken later was de dikke laag ijs weer terug. Dat hebben we wederom weggehaald. Misschien moesten we nog beter opletten dat er geen vocht in de vriezer of in het koelgedeelte lekte? Goed, dit heeft zich nog een aantal keer herhaald, maar we konden de oorzaak voor het euvel niet vinden. Dus tja, wat doe je dan? Niets.
Tot dat ons van het weekeinde opviel dat het koelgedeelte niet meer koud werd. De cijfers van het koelgedeelte op het display knipperde heftig op vier graden Celsius, maar koelen deed hij niet. We hadden ook even daarvoor ijs verwijderd uit de vriezer, dus daar dachten we ook niet direct aan.
Voor het knipperen van het display konden wij nergens een verklaring vinden. Niet in de handleiding en niet op de site van Samsung. Zelfs niet elders op het internet. Het leek een raadsel te zijn waarom de koelkast niet functioneerde zoals het moest. We hebben uiteindelijk maar de aankoopbon erbij gepakt en toen bleek dat de garantie net 7 dagen verlopen was. Uit rondzoeken op internet en met wat uitwisselen van informatie op internet ontdekten wij dat we dikke pech hadden. We hadden de koelkast destijds bij It’s gekocht, maar die was inmiddels failliet. De firma Expert had de garantie van It’s overgenomen, maar men ging daarbij niet verder dan de fabrieksgarantie. En de fabrikant is volgens de wet vrijwel nergens aan gehouden. Die kan volstaan met het bieden van de fabrieksgarantie van slechts 2 jaar. We hadden dus een probleem.
We bleken ook niet de enige klanten te zijn met vergelijkbare problemen. En het zogenaamde No Frost gebeuren blijk lang niet alleen bij Samsung niet te werken. Bij heel wat andere merken blijkt het No Frost gedoe in praktijk wel vaker neer te komen op All Frost gedoe, met bijkomende gedoe. AEG adviseert haar klanten met problemen met het No Frost gebeuren aan om de koelkast minder intensief te gebruiken (minder openen e.d.), en zelfs dat u de No Frost Koel vries combinatie jaarlijks 48 uur moet ontdooien. Absurd advies, omdat u juist een No Frost apparaat heeft gekocht om van dat ontdooi gedonder af te zijn. Het geeft wel het falen van het ‘No Frost’ gebeuren aan.
De ‘deskundige’ adviezen op de geraadpleegde sites en fora luiden allemaal redelijk hetzelfde. Of de thermostaat is kapot (een onderdeeltje van een paar euro), of de compressor is kapot (dus u kunt de koelkast weggooien), of de afvoer voor lek- en condenswater zit verstopt. In de meeste gevallen adviseert men u om de monteur erbij te halen. En die kost klauwen met geld, zo blijkt dan. Van Samsung (in dit geval, maar andere merken evenzogoed) hoeft u weinig te verwachten.
Uit die verslagen op reviewsites en reparatiefora konden we ook met de standaard modus operandi van Samsung kennis maken. Samsung trek in feite haar handen af van haar producten zodra de garantietermijn is verstreken. Samsung heeft ook geen eigen reparatie service maar stuurt de klanten door naar een aan haar gelieerde reparateur. De meter begint al te lopen zodra u de telefoon heeft opgehangen en een afspraak heeft gemaakt. De gemiddelde rekening, en dan moet er verder niets vervangen moeten worden, ligt zo op € 130,- voorrijkosten plus arbeidsloon. En weet u welk advies u in 9 van de 10 gevallen in ruil voor € 130,- van de monteur krijgt? Laat de koel vries combinatie 48 uur ontdooien. Iets dat Samsung u aan de telefoon had kunnen vertellen.
Sterker nog, Samsung (en ieder ander merk) zou verplicht moeten zijn u dit advies te geven voordat u andere stappen neemt die in de regel kostbaar kunnen zijn. Maar kennelijk is men te koppig om gewoon toe te geven dat het ‘No Frost’ gebeuren alleen werkt als u een bijna militaire discipline toepast waarbij u het aantal keer en de duur dat u de koelkast opent beperkt tot het absolute minimum. Want overschrijding daarvan zal er onherroepelijk toe leiden dat u vroeg of laat een blok ijs heeft omdat het ‘No Frost’ gebeuren gewoon niet zo goed werkt. Ik zal het u sterker vertellen. Door het ‘No Frost’ gedoe bevriest de boel antarctisch shocking vast. En dat weet men!
Maar meneer Veelkantie zou meneer Veelkantie niet zijn als hij u niet zou voorzien in de nodige tips hoe u bevriezing kunt voorkomen, problemen kunt opsporen en ook nog eens verhelpen. Maar eerst maak ik mijn tirade jegens Samsung en andere ‘No Frost’ zwendelaars eventjes helemaal af.
Het komt dusdanig vaak voor dat een zogenaamde ‘No Frost’ koel vries combinatie volledig vastvriest dat de fabrikanten, waaronder Samsung, niet kunnen doen alsof de neus bloed. Als u zich bij deze fabrikanten zou melden met problemen die veroorzaakt kunnen worden door het ‘No Frost’ gebeuren, dan heeft men de plicht u te adviseren om de boel 48 uur te ontdooien, in plaats van u door te verwijzen naar een peperdure reparatieservice of u slinks de ervan schuld te geven.
Wij hebben inmiddels, dankzij het ‘No Frost’ gebeuren, de schrik van ons leven gehad. Wij dachten namelijk in eerste instantie dat de koelkast net buiten de garantie de geest had gegeven. En dat is al voor niemand leuk, maar zeker niet als je van een klein budget moet leven en ook nog eens zwaar afhankelijk bent van een koelkast omdat ik peperdure medicatie (injecties) gebruik die beslist gekoeld moet worden. Gelukkig heb ik dan inmiddels zelf het probleem op weten te lossen. Maar het zou zo aardig zijn als de fabrikanten gewoon de juiste informatie en de service verlenen!
De koelkast doet het inmiddels, na een nachtje beulen en martelen, weer gewoon. We zijn ook niet echt teleurgesteld in de koelkast op zichzelf. Maar we zijn wel diep teleurgesteld in Samsung. Samsung moet erkennen dat het ‘No Frost’ gebeuren indruist tegen iedere technische en natuurkundige logica en maar matig en alleen onder de juiste omstandigheden werkt. Daar zou men dan haar service-, advies- en garantiebeleid op moeten aanpassen. Dat zou ‘faire use’ zijn!
Tips!
Voorkomen is beter dan genezen:
Zorg dat de koelkast niet direct in de felle zon staat. Laat de deur van de vriezer of de koeling niet onnodig lang openstaan. U kunt beter wat vaker, bijvoorbeeld bij het inruimen van de boodschappen, de deur moeten openen dan te wachten tot het waarschuwingsbelletje gaat. Doe te ontdooien zaken in een zak en leg dat in een lekbak of op een bord. Is ook veel beter voor de hygiëne en uw gezondheid. Laat zaken altijd eerst helemaal afkoelen voordat u deze in de koeling of vriezer plaatst. Blokkeer geen zichtbare circulatiekanalen in de koelkast of vriezer met producten. Ga niet in de koelkast met natte handen en droog zaken eerst even af voordat u ze in de koeling of vriezer plaatst. Ruim lekkages van flessen e.d. direct op en maak de boel goed droog.
En zo kan ik u nog een veelheid aan tips geven. Probeer te voorkomen dat er onnodig veel vocht of condens in het apparaat ontstaat. Bovenstaande tips, en u kunt er vast zelf wel meer bedenken als u uw gezonde verstand gebruikt, zijn er allemaal op gericht om zoveel mogelijk vocht en condens (met name het laatste) uit het apparaat te houden. Want daardoor kan de boel bevriezen. En als de boel bevriest dan begint de ellende pas. En de ellende openbaart zich doorgaans pas na enkele weken, maanden en soms zelfs pas na enkele jaren na het gebruiken.
De oorzaak van de problemen is in 9 van de 10 keer juist het zogenaamde ‘No Frost’ gebeuren. Vroeger waren koelkasten en koel vries combinaties redelijk rechttoe rechtaan. Het vriesgedeelte zal bovenaan, hetgeen pure logica is want koude lucht daalt en warme lucht stijgt, en de vriezer was voorzien van één compressor voor de koeling en van daaruit een leiding eindigende op een spiraal naar en in het vriesgedeelte. Soms bevroor de boel, en dat ontdooide je. Klaar was kees.
Tegenwoordig heeft men zogenaamde ‘upside downs’ koelkasten. Ofwel, de vriezer zit onderop en niet meer bovenin. De compressor stuurt kou naar de vriezer en van daar zorgt een vin voor koude luchtcirculatie naar de koeling. In de koeling zit eveneens een thermostaatje (dingetje is hooguit 4 mm dik en 15 mm lang) die het luchtkanaal afsluit zodra de koeling op temperatuur is. Bijkomend toevallige voordeel was en is dat er droge koude lucht door het apparaat circuleert. Hierdoor bevriest de boel niet zo snel meer. Dat noemde men ‘No Frost’. Behalve dan als er condens ontstaat. Want de condens slaat neer en de circulatie van de koude lucht doet het bevriezen. Het grote nadeel daarvan is dat er ijs zit op plaatsen waar je als normaal mens niet kunt komen (afgesloten met voorzetwanden e.d.) en waar je het niet kunt zien. Dat levert grote problemen op!
Het ontstaan van condens in een apparaat dat koelt is al net zo lastig te voorkomen als bij een apparaat dat verwarmt. U kunt het hooguit proberen te voorkomen met de eerder genoemde tips.
Als u een hele matige gebruiker bent van een koel vries combinatie met ‘No Frost’ dan zult u niet zo heel snel tegen genoemde problemen aanlopen. Gebruikt u de koelkast intensiever dan komt er vroeg of laat, doorgaans na een jaar of langer en na het verlopen van de garantie pas, een moment dat hij de geest lijkt te hebben gegeven. Het is dan een kwestie van zelf analyseren wat het probleem kan zijn. Dat kan u namelijk een aardige bom duiten schelen aan reparatie onzin e.d.
Analyseren van het probleem:
Denk niet direct het ergste. Men roept al heel snel en graag dat uw compressor kapot zou zijn. Dit onderdeel kost bijna net zoveel als de koelkast zelf, dus rent u naar de winkel voor een nieuwe koelkast. En dat is vrijwel zeker helemaal niet nodig. Want wat doet het apparaat wel en wat niet?
Doet de vriezer het wel maar de koeling het niet? Dan is de compressor niet kapot. Als de compressor kapot is dan doen beide het niet. Er moet een andere oorzaak voor het probleem zijn.
Het kan dan zijn dat de thermostaat in de koeling het niet meer doet. De thermostaat verteld het klepje in het middenconsole of deze moet openen of sluiten en of de vin moet draaien om koude lucht te transporteren van de vriezer naar de koeling. Bij geen signaal gaat het klepje niet open, of juist niet dicht of de vin niet aan of uit. In het eerste geval komt er geen, en in het tweede geval teveel koude lucht in de koeling. Het verschil is niet koelen of juist totale bevriezing van het koel gedeelte. Natuurlijk kan ook het klepje of de vin defect zijn, maar dat is niet zo waarschijnlijk. De kans is groter dat de boel vastgevroren zit. Altijd eerst de boel ontdooien voordat u verder gaat!
Inzet is gedemonteerde middenconsole met thermostaat (= 1) en het klepje (= 2) en de posities. Op de foto hieronder (even scrollen) ziet ook de vin die zorgt voor de circulatie van de koude lucht.
Er kan ook sprake zijn van een olie of gaslek uit het systeem, maar dat is niet voor de hand liggend. Als de boel het lange tijd goed gedaan heeft en u haalde geen rare stunts uit, of u heeft de koelkast niet verhuist, dan is de kans dat het systeem olie of gas lekt gewoon te verwaarlozen.
Altijd eerst de koelkast laten ontdooien!
Zeker als uw apparaat buiten de garantie kuren gaat vertonen loont het de moeite om altijd eerst het hele apparaat te laten ontdooien. Daar lost u zonder twijfel 9 van de 10 problemen mee op!
Fabrikanten en veel mensen adviseren om een bak met heet of zelfs kokend water in de koelkast te zetten om de boel sneller te doen ontdooien. Dat wil ik u sterk afraden. Alle ellende is waarschijnlijk begonnen met condensvorming in de kanalen en achterwanden. Drie keer raden wat u met heet of kokend water in het systeem aanbrengt? Precies, een bult condens waar je normaliter een jaar voor moet sparen om voor problemen te zorgen in uw koel vries combinatie. Deze condens krijg je er niet zomaar weer uit. Zeker niet uit de kanalen en van de achterwand vandaan. Dus u ontdooit de boel, zet de koelkast weer aan, en deze vriest onmiddellijk weer op! Het is vragen om een herhaling van de problemen, maar dan binnen een veel sneller tijdsbestek!
Treft u ijs of sneeuw aan in het vriezergedeelte? Laat dan de koelkast 48 uur ontdooien. 48 uur lijkt misschien een overdreven tijdsduur om de vriezer te laten ontdooien, maar daar is een reden voor. Het ijs bevind zich namelijk vrijwel zeker niet alleen tegen de wanden of op de bodem van de vriezer, maar ook in de vriezer zelf. Ik leg het u graag aan de hand van enkele afbeelding even uit:
Het inzetje is de achterwand van de vriezer die ik verwijderde. Waar u nu tegenaan kijkt is de achterwand daarachter. Daarin bevinden zich de kanalen naar het koelgedeelte en de circulatie vin. Het gat in de linkerbovenhoek is het gat waardoor de vriezer koude lucht levert aan de koeling. De sleuf, waarin ik zoals u ziet een föhn klemde, voert tevens koude lucht naar de koeling.
Het bleek dat we telkens weliswaar het zichtbare ijs weghaalde, maar wij konden natuurlijk niet zien dat het ijs zich tot halverwege had opgebouwd achter de tweede achterwand. Daar kwam ik pas achter toen ik de voorste dan wel eerste achterwand demonteerde. Door deze enorme pak ijs kon de vriezer geen koude lucht meer toevoeren aan de koeling. Dat was dus in ons geval de reden dat de koeling het niet meer leek te doen. De koude lucht werd geblokkeerd door de ijslaag.
Bovendien bleek er ‘sneeuw’ te staan in het kanaal in de linkerbovenhoek. Ook dat zat dus feitelijk dicht gevroren. Ook op deze kanalen heb ik de föhn gezet om te ontdooien en ze te doen drogen.
U ziet twee circulatie kanalen. Een naar de 0 graden zone (met föhn erop) en rechts onderin naar de rest van de koeling. Op het middenconsole van de achterwand zitten ook kanalen die weer uitkomen op ventilatiegaten hoger op het middenconsole, net boven de hoger gelegen legplanken.
Nu snapt u misschien waarom ik u adviseer om de koelkast 48 uur lang te laten ontdooien. Het heeft mij met behulp van een föhn al drie uur gekost om de ijslaag in de achterwand te doen laten smelten. Nu wil ik u beslist niet adviseren om uw koelkast uit elkaar te halen, zeker niet als u nog garantie heeft, dus geef ik u aan dat u minstens 48 uur nodig heeft om de boel vanzelf te laten ontdooien! Ontdooit u de boel niet helemaal en totaal, en rest er nog wat ijs achter de achterwanden, dan komt het probleem vrijwel zeker met enkele weken of maanden weer terug.
U ziet op de foto dat ik een föhn gebruikte. Dat kunt u ook doen maar is op eigen risico. U moet er namelijk voor zorgen dat de boel niet te heet zal worden. Want het ijs moet smelten, maar niet het plastic of de elektronische componenten. Gebruik dus alleen medium warmte met het föhnen!
De afvoer van condens vocht controleren en schoonmaken:
Wat u met enige regelmaat moet doen, en zeker als u al problemen denkt te constateren, is controleren of de afvoer van condens naar de lekbak wel goed gaat en de boel niet is dicht geslipt of bevroren. Want daarmee kunnen de probleem in veel gevallen zijn ontstaan. Als de afvoer dicht zit dan loopt het water in eerste instantie in het vriezer gedeelte. Daar bevriest het razendsnel en van daaruit bouwt het ijs zich dan weer tussen de achterwanden en door de kanalen omhoog op.
1 = Verdampingsspiraal, 2 = Compressor, 3 = Lekbak condens, 4 = Achterwand, 5 = Rubber afvoer
Verwijder het beschermdeel van de compressor. Neem nu het lekbakje uit het apparaat. Trek het rubberen tuitje van de afvoer boven het verdampingsspiraal weg en poer voorzichtig met bijvoorbeeld een stuk flexibel draad in het kanaaltje net boven het verdampingsspiraal. Maak het kanaaltje vrij van eventuele ongerechtigheden. Maak de lekbak en het rubberen tuitje schoon en monteer de boel weer. Zorg ervoor dat u de spiraal en zaken bij de- en monteren niet stuk maakt.
Afronden ontdooien en schoonmaken en verdere analyse:
Goed, u heeft de boel nu helemaal ontdooit, u heeft de hele koelkast volledig droog gemaakt en gecontroleerd of het condens afvoerkanaaltje niet verstopt zat en eveneens schoon gemaakt. Nu is het een kwestie van de koelkast weer inschakelen en veel geduld hebben. Het kan best enige uren duren voordat de vriezer en koeling weer op temperatuur is. Wel een uur of 8 zo niet langer!
We gaan er vanuit dat de problemen als sneeuw, of eigenlijk ijs, voor de zon zijn verdwenen. Toch kan het zijn dat niet al uw problemen zijn opgelost. Ik gebruikte een digitale thermometer om de temperaturen in de koelkast en vriezer te vergelijken met de temperaturen op het display. Die klopte redelijk goed. Er zat zo’n twee graden verschil tussen het display en de thermometer. Dat kan. Dat komt op den duur vanzelf weer goed. De koelkast meet de temperatuur anders dan de thermometer. De koelkast gaat ook nog even door als uw thermometer aangeeft dat de boel op de juiste temperatuur is. Dat komt omdat de koelkast de spullen in de koelkast op de juiste temperatuur moet brengen, en niet alleen de omgeving in de koelkast. U zult zien dat de temperatuur in de koelkast de thermometer op zeker moment inhaalt met circa 1 graden Celsius.
Maar wat nou als de koelkast alsnog niet op temperatuur komt na circa 12 uur? Dan is waarschijnlijk de thermostaat in de koeling alsnog defect. Heeft u nog garantie dan belt u gewoon de winkel. Bestaat de winkel niet meer dan belt u de fabrikant. Die moeten het probleem oplossen.
Heeft u geen garantie meer dan kunt u op internet of bij de fabrikant een nieuwe thermostaat kopen. Deze zijn doorgaans redelijk goedkoop. Een paar euro (excl. verzendkosten). Het demonteren van de thermostaat (zoals u ziet zit deze vaak net achter de achterwand of in een soort demontabel korfje op de zij of achterwand) is vaak een kwestie van even een stekkertje lostrekken en de nieuwe plaatsen. Het is altijd de moeite waard om, als het ontdooien niet geholpen heeft, eerst de thermostaat te vervangen voordat u andere zaken gaat vervangen of een dure monteur laat komen. Is het de thermostaat alsnog niet dan heeft dit u slechts enkele euro’s gekost, maar wel de kans opgeleverd dat u het probleem snel en eenvoudig had opgelost.
Tot zover kan ik u van dienst zijn met tips om eventuele problemen te voorkomen of op te lossen. Voor de meer ingrijpende zaken, zoals kapotte elektronische regel-units (bij de duurdere modellen) of erger (zoals een kapotte compressor) zult u toch een monteur in moeten schakelen. Maar overweeg altijd eerst goed of het apparaat de voorrij- en reparatiekosten nog wel waard is.
Heeft u nog vragen, andere tips, aandachtspunten of opmerkingen dan kunt u natuurlijk reageren.
Laat een reactie achter