«

»

aug 29 2014

Bericht afdrukken

Je kunt van alles iets heel vunzigs maken



Heel veel mensen zullen het met mij eens zijn als ik stel dat seks en seksualiteit iets heel moois is. Of liever, iets heel moois kan zijn. Er zijn echter ook heel veel mensen die er iets vies of zelfs iets vunzigs  van maken. Hierdoor kunnen weer heel veel mensen bij iets dat in essentie mooi is of heel mooi en plezierig kan zijn hele vunzige associaties hebben.

Recht op stereotypering

Het kan ook met hele andere zaken voorvallen dat iets leuks, iets moois, iets gezelligs, iets zonder diepere en laat staan vunzige betekenis of bedoeling vunzig gemaakt worden. Als voorbeeld noem ik graag, niet geheel toevallig, Zwarte Piet.

Eeuwen lang, afhankelijk van waar je de betekenis en het ontstaan van de moderne Zwarte Piet uit wilt af afleiden, en dat gaat zo ver terug als de Griekse, Romeinse, Germaanse, enzovoort mythologie, zagen mensen daar totaal geen kwaad in. Geen kwaad in ieder geval in de zin dat men Zwarte Piet associeerde met een neger of een zwarte slaaf. Zwarte Piet, of de naam die men er destijds aan gaf, was vooral een mythisch figuur. Het was een al dan niet onderworpen demon, een Page, een leerling, een knecht, een helper, een god, enzovoort. Iemand die zich in ieder geval zwart schminkte maar geen donkere huidskleur had. Als er al een referentie bestaat over Zwarte Piet, die overigens in veel gevallen toen nog geen Zwarte Piet heten, in de rol van een slaaf dan was het een door een Bisschop vrijgekochte Ethiopische slaaf (dus een vrij man) die hem bijstond en hem vergezelde op zijn reizen en geheel vrijwillig werkzaamheden voor hem verrichten.

Kortom, voor ieder wat wils. Als je dan toch perse een diepere dan wel historische betekenis achter Zwarte Piet wilde zoeken dan heb je werkelijk tientallen verhalen tot je beschikking om zijn ontstaan te kunnen duiden. Maar opvallend genoeg was in geen één van die verhalen Zwarte Piet, of hoe men hem dan ook noemde of hoe hij er ook uitzag in lang voorbije tijden, een slaaf. Dat is iets wat pas sinds een paar jaren geopperd wordt door een klein aantal met name in Nederland levende Surinamers en Antillianen. Het is dan ook een associatie die ons momenteel erg opgedrongen wordt.

Ik denk ook dat geen enkele blanke autochtoon, niet als kind en niet als volwassene, voor die tijd Zwarte Piet associeerde met slaven en/ of negers dan wel anderzins mensen met een donkere huidskleur. Zwarte Piet was gewoon Zwarte Piet.

Zelfs mensen met een donkere huidskleur namen geen enkele aanstoot aan Zwarte Piet en associeerde hem niet met negers dan wel slaven. In Suriname en op de Antillen viert men gewoon het sinterklaasfeest zoals wij dat in Nederland ook doen. Compleet met meestal een witte (al da niet geschminkte) Sinter Klaas en vrolijk rondhuppelende zwarte (al dan niet geschminkte) Zwarte Pieten. Evenals veel Nederlandse Surinamers en Antillianen traditioneel Sinter Klaas vieren.

De genoemde kleine groep Surinamers en Antillianen, geholpen door een aantal blanke autochtone marxisten en socialisten die beslist lelijke politieke doelen hebben en een aantal moslims die het hele ontstane issue kapen om hun religieuze politieke agenda erdoor te drukken, hebben zo van iets moois, leuks en gezelligs iets heel vunzigs gemaakt.

Voor iemand, zoals mijzelf, die niet opgevoed is met het Sinter Klaas feest is het allemaal een hele vreemde gewaarwording. Hoe kan het nou dat een hele kleine activistische groep mensen de kans krijgen een al honderden, en zoals gezegd een mogelijk al duizenden jaren, bestaande traditie te kapen en er iets heel vunzigs van te maken waardoor heel veel mensen zich er nog nauwelijks mee durven te associëren. Omdat ze anders wel eens voor 'racisten' aangezien kunnen worden. En hoe kan het dat de meerderheid van Nederlandse Surinamers en Antillianen, waarvan ik zeker weet dat die geen enkel principieel bezwaar hebben tegen Zwarte Piet, zich niet tegen deze activisten verzetten en zwijgen?

Het is allemaal een nogal onwerkelijk gebeuren. Want wat is het volgende project? Kleine mensen die zich gaan verzetten tegen de Elfen die de Kerstman helpen? Dierenactivisten die bezwaar maken tegen het paard van Sinter Klaas en de rendieren van de Kerstman omdat ze als lastdieren worden afgebeeld? Moslims die zich gaan verzetten omdat Sinter Klaas een kruis op zijn mijter heeft? Oh wacht,,, dat station waren we al gepasseerd. Evenals een BLT zonder bacon.

De vraag is waar de grens ligt? Hoe lang kun je autochtonen nog pesten met allerhande onzin zonder dat er eens een keer flink de buitenpest uitbreekt. Wie denken dit soort activisten te helpen en welk doel denkt men te dienen? Als het, in het geval van Zwarte Piet, de bedoeling heeft om racisme te bestrijden en het denken over gekleurde mensen te verbeteren dan vrees ik dat men totaal op het verkeerde spoor zit. Niet alleen maakt men meer vijanden dan vrienden, maar men verziekt ook de wereld nog meer door van een mooi volksfeest zoals Sinter Klaas iets heel vunzigs te maken.

En als je het imago van de gekleurde medemens wilt verbeteren en het denken van mensen ten aanzien van gekleurde mensen wilt veranderen... is Zwarte Piet dan de eerste en belangrijkste prioriteit? Is dit werkelijk het probleem waarmee veel donkere mensen worstelen? Is dat de reden dat veel zwarte vaders nogal ruime opvattingen over het vaderschap op nahouden? Zou dat de reden zijn dat veel zwarte mannen hun vrouwen ontrouw zijn en her en der kinderen verwekken maar nergens hun verantwoordelijkheid nemen? Zou dat de reden zijn dat veel zwarte vrouwen abortus als nabehoedsmiddel in plaats van een laatste optie zien? Is dat de reden dat veel zwarte mannen liever met grote blikken bier in winkelcentrums rondhangen dan naar werk te zoeken? Is Zwarte Piet er de oorzaak van dat veel zwarte mensen aangewezen zijn op de sociale dienst? Heeft Zwarte Piet ervoor gezorgd dat veel zwarte jongeren drugs gebruiken of verhandelen en misdaden begaan? En zou dat allemaal op slag gaan veranderen als Zwarte Piet niet meer bestaat?

Ik heb vanmiddag de nodige beelden gezien van het zoveelste 'anti-Zwarte Pieten protest'. Het zal vast heel racistisch van mij zijn, maar wat ik zag was een rariteitenkabinet. Mensen die hier geboren en getogen zijn maar geen fatsoenlijk woord Nederlands kunnen spreken. Mensen die zo nadrukkelijk de neger aan het uithangen waren dat zelfs menige Nederlandse Surinamer of Antilliaan zich plaatsvervangend kapot zou schamen. Mensen die zo nadrukkelijk naar blanken aan het wijzen waren om al hun falen op af te schuiven dat je er niet omheen kan dat deze mensen buitengewoon racistisch zijn jegens blanken. Mensen die zich zo agressief opstellen dat de oproep tot een 'dialoog' en 'redelijkheid' te lachwekkend voor woorden is. En dit zijn de mensen die strijden voor een positief gecorrigeerd beeld van kleurlingen onder blanken?

Sorry beste Nederlanders met een kleurtje... Wie neemt u nou in de maling? U bent misschien zwart, maar dan wel van de heel doorzichtige soort! Wat u zegt, racisme zit tussen je oren, evenals vunzigheid. En niet alleen bij blanke mensen!

Permanente koppeling naar dit artikel: http://veelkantie.nl/blog/2014/08/29/je-kunt-van-alles-iets-heel-vunzigs-maken/

Laat een reactie achter