«

»

Feb 13 2014

Bericht afdrukken

Hoe Zuckenberg u en u uzelf met Facebook belazerd



Oké, het is een publiek geheim dat meneer Veelkantie voor de kost Copywriter en E-marketing 'kenner', websitehost, Content Manager en ICT Manusje van Alles is. Dat wil zeggen dat ik bedrijven nagenoeg de hele kommer en kwel van het online gebeuren uit handen neem. En u? U bent, schrik niet, een beetje meneer Veelkantie's 'Lab-ratten'...

Klinkt een beetje respectloos maar zo is het zeker niet bedoeld. Wat ik ermee bedoel is dat ik veel technieken en methodieken als eerste op Veelkantie uittest, doorgaans zonder dat u er last van heeft of in de gaten heeft (het meeste speelt zich af achter de schermen), voordat ik het elders voor een klant op z'n website implementeer. Door de jaren heen ben ik er zo achter gekomen wat wel en niet werkt. En misschien nog belangrijker, hoe het allemaal werkt!

Kortom, de kennis die ik opdoe op Veelkantie en nog wat andere platforms maak ik te gelde. En dat werkt, alhoewel mijn grote doorbraak nog op zich laat wachten, maar ik kan er een bescheiden boterham mee verdienen. U kunt bij mij dan ook voor alles terecht. Of het nou gaat om het vervaardigen, het hosten en het met content vullen van een website, of het nou gaat om het maken en verzenden van nieuwsbrieven, of het nou gaat om het te woord staan van klanten en het behartigen van de (online) klantenservice (via e-mail, hun website, telefonisch en social media) van een bedrijf, of het nou om social media gaat, enzovoort. Ik regelt het gewoon allemaal voor een bedrijf die met mij in zee gaat.

Dat is een heel leuk, best lastig en bovenal druk bestaan. Klanten, en dan met name die klanten die zelf over 0,0 dan wel nauwelijks technisch inzicht beschikken en een zeer bescheiden budget hebben of een zeer bescheiden budget willen uittrekken, kunnen heel veeleisend zijn en wonderen verwachten op zowel het technische alsook op het vlak van de te verwachten en het termijn van de resultaten. Men is tegenwoordig veel te gefocust op het behalen van zoveel mogelijk bezoekers. En zeker met het behalen van bijvoorbeeld Like's op Facebook. Zelden vraagt men zich af wat deze Like's werkelijk waard zijn. Vertegenwoordigd iedere Like die je krijgt ook een geïnteresseerde en potentiele klant?

Toch kan ik zeggen dat ik, niet zelden op onconventionele manieren en met de beperkingen die ik heb of o.a. budgettair opgelegd krijg, hele interessante resultaten weet te bereiken. En dat ondanks de grote budgets van grote bedrijven!

Als we even uitgaan van Veelkantie dan weet u inmiddels misschien dat ik met deze website in relatief korte tijd 1,1 miljoen unieke bezoekers en 1,7 miljoen pageviews heb weten te bereiken. En dat zonder enige vorm van adverteren of andere commercie. Het is allemaal natuurlijke flow door interessante content aan te bieden. Bij bedrijven ligt dat iets anders. U mag van mij aannemen dat het bereiken van interessante resultaten niet echt heel gemakkelijk is. Want het resultaat dat ik qua bezoekers en pageviews op Veelkantie wist te bereiken klinkt misschien wel aardig, maar zijn het ook blijvertjes? Nee helaas, dat zijn het in 99% van de gevallen niet. De meeste bezoekers belanden op Veelkantie via zoekmachines en komen af op de recepten en kooktips die meneer Veelkantie plaatsten. Zodra men het recept of de tip heeft vernomen komt men vaak niet meer terug. Of men moet ooit weer eens een recept of tip nodig hebben. Tegen die tijd is men de hele naam en website Veelkantie weer vergeten en komt men per ongeluk weer binnen via Google. Structureel heb ik totaal niets aan deze bezoekers. Ze reageren niet (of het moet meeuwenpost zijn), dus de betrokkenheid is 0,0, en voor de rest niet geïnteresseerd in het wel en wee van meneer of de familie Veelkantie.

Waar men dan wel weer goed voor is, is voor het succes van de advertentie banners. Hoe meer, desnoods incidentele, bezoekers Veelkantie trekt hoe groter de kans is dat men op een banner klikt die de interesse trekt van de bezoeker.

Hetzelfde gaat niet alleen op voor de bezoekersaantallen en pageviews die een website of andere online media trekt, maar ook voor het aantal keer dat bijvoorbeeld een/ uw facebook pagina of Twitter profiel geliked of gevolgd wordt.

Met name het aan klanten uitleggen dat zoiets als Like's op Facebook weinig tot niets waard zijn als men deze koopt op de legale (of dit nou doormiddel van acties dan wel adverteren op Facebook komt) dan wel illegale wijze (door een paar tientjes neer te leggen voor een paar duizend nep-Like's van een zogenaamde 'clickfarm'), valt nog niet mee. Men wil snelle resultaten zien. En zo maakt men vaak de vergissing dat het aantal Like's van hun bedrijfspagina, ongeacht de wijze waarop ze deze hebben verkregen, gelijk zou staan aan succes. En daardoor spendeert men vaak veel geld aan adverteren (zoals u later zult vernemen is dit zinloos) of dure acties. Kennelijk maakt het de klanten weinig uit dat deze Like's niet daadwerkelijk afkomen van geïnteresseerde potentiele klanten, maar toch via een omweg van 'clickfarms' of van wild en willekeurig om zich heen klikkende Likers die jouw pagina alleen maar Liken om een prijsje in de wacht te slepen. Het belang dat je er echter als bedrijf bij hebt is nada. Het zijn geen echte klanten die zich ge- en verbonden voelen met jouw bedrijf of doel. De Like's van 'clickfarms' spreken voor zich. Maar ook de toegevoegde waarde van mensen die jouw pagina in wezen alleen Liken omdat je een actie voert is procentueel praktisch te verwaarlozen.

Het is een stukje valse psychologie. Het aantal Like's op met name Facebook, bij andere social media werkt het net even wat anders, vertegenwoordigd bij veel mensen het idee van succes. 'Als ik maar 10.000 Like's heb of in ieder geval meer dan mijn concurrent dan doe ik iets goed, dan is mijn toko populair(der dan die van de concurrent), dan heb ik succes en wordt ik serieus genomen', is het algemene idee dat leeft. Meneer Zuckenberg maakt van deze psychologie ernstig ge- en zeer zeker ook misbruik. En eerlijke mensen zoals ik, die pogingen ondernemen om klanten uit te leggen dat een Like pas waarde heeft als dit een betrokken en aan jouw onderneming of doel ge- en/ of verbonden en geïnteresseerde klant betreft, worden vaak niet serieus genomen. Men wil perse belazerd worden!

De meeste vormen van social media zijn redelijk straight forward. Facebook is daarop een grote uitzondering. Facebook is zichzelf zo langzaam maar zeker omzeep aan het helpen door op ieder vlak haar commerciële belangen, in plaats van haar klanten (en dat bent u ook als u alleen een persoonlijk profieltje hebt), voorop te stellen. Inmiddels grenst het praktisch aan oplichting. En dan met name van commerciële klanten. Want 'What You See is Not What You Get' bij Facebook. Veritasium, de nickname van een min of meer collega van mij, legt het hieronder haarfijn uit!

Hoe Facebook adverteerders ronduit belazerd

Hoe Facebook veel dingen voor u als particulier en zakelijke klant filtert

Natuurlijk kunt u zeggen dat tussen alle nep-Like's (van bijvoorbeeld uw acties) ook echte Like's zitten en dat uw pagina of profiel meer bekendheid krijgt naarmate meer mensen uw pagina of profiel Liken. Maar dit is nou juist niet waar.

Sterker nog, hoe meer Like's uw Facebook pagina of profiel krijgt hoe lager uw bereik is. Want Facebook plaatst uw status updates maar in een x procent van het aantal timelines van de mensen die uw pagina of profiel hebben geliked. Met andere woorden, hoe meer Like's u heeft, bijvoorbeeld door het kopen (ook al is dat door te adverteren op Facebook) van Like's of het stunten met acties waardoor u steeds meer waardeloze Like's van mensen die niet oprecht in u geïnteresseerd zijn krijgt, hoe dunner de spoeling zal worden en hoe minder oprechte Likers u zult bereiken.

Hoe dit te voorkomen:

U zult uzelf ten eerste van één belangrijk ding moeten overtuigen! Het aantal Like's op Facebook staat niet (altijd) gelijk aan succes en populariteit. Het is niet irrelevant of onbelangrijk dat uw pagina (of profiel) geliked wordt, maar het is pas echt van enige waarde als dit echte geïnteresseerde mensen zijn. De rest kunt u missen als kiespijn en zullen uw bereik alleen maar kleiner maken in plaats van grote. Ga Liever voor 100 echte Like's dan voor 1 miljoen nep-Like's!

Adverteren, ook al is dit nationaal, heeft niet zo heel veel zin. Zoals u heeft kunnen zien in de video's heeft Facebook enorm veel gaten waardoor 'clickfarms' en spammers vrij spel hebben. Meneer Zuckerberg laat hen doelbewust ongemoeid omdat het hem evengoed revenu oplevert ook al maakt het uw investering in het adverteren waardeloos.

Het enige wat u er werkelijk voor terugkrijgt is de illusie van succes. Het zal op geen enkele wijze uw omzet verhogen. Het zal op geen enkele wijze de betrokkenheid met uw bedrijf of doel intensiveren. Integendeel zelfs! Het zal uw bereik niet verbeteren. Ook in dit geval is het tegenovergestelde juist het geval. Het maakt de spoeling juist veel dunner.

Acties kunnen een manier zijn om meer naamsbekendheid te krijgen en potentieel geïnteresseerde naar uw facebook pagina, website en uw bedrijf te leiden. Maar let daarbij erg goed op! Want geeft u bijvoorbeeld een reisjes weg dan heeft u slechts een reisje weggegeven. U heeft geen enkele garantie dat de winnaar ervan ook de volgende keer tot uw klantenkring zal behoren. En ook niet de mensen die uw pagina geliked hebben om in aanmerking te komen voor het reisje. Doet u een actie kijkt u dan eens op de profielen van de personen die uw actie geliked hebben. In heel veel gevallen zult u ontdekken dat deze mensen werkelijk alle pagina's van bedrijven liken die een prijsje weggeven.

Zijn ze daarmee ook direct fan van uw pagina en dus u als persoon of bedrijf dan wel goede of ander doel? Nee. Ze ontliken u net zo snel weer als ze u geliked hebben. Iets wat u vaak niet direct opvalt, maar checkt u eens de Like en ontlike statistieken. De enige reden waarom u uw Like's niet direct af ziet nemen is omdat de ene Liker de andere vervangt als u regelmatig acties organiseert. Of omdat men uw pagina gerust weer liked bij een nieuwe actie.

Wat ik ook meemaak zijn klanten die contant geld weggeven. En ja dat werkt als een bezetene! Maar het effect is slechts tijdelijk. Zoals gezegd heb je te maken met Likers die alles liken waar ook maar wat te verdienen valt. Naarmate het aantal Like's op uw pagina of profiel toeneemt wordt de spoeling dunner, en zal de verhouding tussen werkelijk geïnteresseerde en mensen die eigenlijk alleen geïnteresseerd zijn in het geldbedrag steeds negatiever worden. Simpeler: De mensen die uw omzet verhogen door iets bij u te kopen (of op uw adverteerders klikken) wordt minder in plaats van meer. U merkt het na een poosje omdat uw acties, maar vooral uw en echte status updates met informatie of aanbiedingen bijvoorbeeld, steeds minder response in de vorm van delen, Liken en reacties krijgen.

Om eerder behaalde successen te evenaren zult u steeds grotere prijzen in de vorm van producten, diensten of geld moeten aanbieden. En zelfs dan zal de response steeds minder worden. Uw pagina Like's zullen juist gaan stagneren, het aantal reacties neemt af, het aantal keer dat men uw updates Liked, deelt en reageert zal sterk blijven dalen!

Geeft u al iets weg hou het dan bij voorkeur bescheiden. Zeker als het om contant geld gaat of producten die verder geen enkele binding impliceren met uw bedrijf of doel. Dat incasseert men gewoon en geeft het desnoods bij uw concurrent uit. Zorg altijd dat het in deze gevallen gaat om bijvoorbeeld een waardebon die men bij u, of bij uw affiliatie, moet besteden. Of een waardebon waarmee men een interessante korting kan verkrijgen bij de besteding van een x bedrag of de aankoop van een x artikel of dienst bij u of uw affiliatie. Dan doet u aan promotie en klantenbinding!

Voor zover even. Want u zult begrijpen dat de zon ook bij meneer Veelkantie niet voor niets opgaat. Meer waardevolle tips & tricks? Die heb ik voor u in overvloede. Maar zoals u begrijpt zult u ook daarvoor moeten betalen! Smile.

Permanente koppeling naar dit artikel: http://veelkantie.nl/blog/2014/02/13/hoe-zuckenberg-u-en-u-uzelf-met-facebook-belazerd/

1 reactie

  1. Bart

    Op naar Telegram, de concurrent van Whatsapp

Laat een reactie achter