«

»

Apr 25 2012

Bericht afdrukken

Test: Lidl Kipsnacks



Lidl Kipsnacks

Wij testen voor u twee kipsnacks die periodiek in het ‘private label’ assortiment zitten van de Lidl.

U denkt wellicht bij het zien van de bedrukking op de dozen dat u met twee verschillende merken van doen te hebben. Niets is minder waar. Beide producten komen uit de fabrieken van Gebr. Stolle GmbH te Duitsland. Het gaat om zogenaamde ‘private labels’ van het standaard assortiment van deze kipverwerkende producent. De twee merken bestaan dus in werkelijkheid helemaal niet.

Beide verpakkingen bevatten exact dezelfde Zoete ChilisausHet interessante is weer dat de Zoete Chilisaus die bij beide producten zit exact hetzelfde zijn. En dat is weer een product dat via Inproba geïmporteerd is en verkoopt onder eigen naam. Lidl heeft dus een complex netwerk leveranciers. Waarom Lidl kiest voor een erg ingewikkeld netwerk van ‘private labels’ ontgaat me eigenlijk volkomen. Wees gewoon eenduidigheid naar de klanten.

Gebr. Stolle GmbH is weer samen met merken Friki, Pingo, Maiski, en nog een veelheid andere merken en ‘private labels’ onderdeel van de Plukon Food Group. Plukon staat weer voor PLUimvee KOmbinatie Nederland. Plukon is, met de slacht en verwerking van circa 20 miljoen kippen per maand, de grootste speler in Europa. U begrijpt dus dat de kans levensgroot is dat, als u een kipproduct eet, ongeacht de naam op de verpakking, dat het (indirect) een Plukon product betreft.

Wat natuurlijk belangrijker is voor ons en uiteraard voor u is of deze ‘kipnuggets’ een beetje smaken. Vandaar dat wij deze voor u getest hebben. De resultaten treft u dan ook hieronder aan:

Mexicanos

Lidl Mexicanos

Prijs:         € 3,49 per verpakking à 500 gram Inhoud:     440 gram gepaneerde kipstukken Bereiding: 20 minuten in oven van 210 graden

Smaak en kwaliteit van het product

Het moet gezegd worden, het zijn mooie stukken kipfilet. Het is beslist geen separatorvlees maar het betreft stukken incourante kipfilet die men niet kan verkopen als hele kipfilets. Nu is er met separatorvlees al niets mis, dus met deze stukken kipfilet is er zeker niets mis. Het vlees is ook, ondanks de voorgaring in de fabriek mooi sappig gebleven in de oven. Helaas gaat dat ook op voor de paneer laag rondom de stukken kipfilet. Die is zacht en zompig. Dit komt doordat men de kipfilet gemarineerd heeft in een voor ons onduidelijke rode marinade. De kipstukken smaken lekker pittig, maar om nou te zeggen dat wij er iets Mexicaans in herkende… Nee. De smaak van de kipstukken is op zich wel lekker, maar beslist niet Mexicaans. Het is de natte zompige paneer laag die onze eetlust een beetje verpest. En dat is best wel heel erg jammer. Een behoorlijk flinke minpunt dus!

Asia Dippers

Lidl Asia Dippers

Prijs:         € 2,99 per verpakking à 500 gram Inhoud:     440 gram gepaneerde kipstukken Bereiding: 20 minuten in oven van 210 graden

Smaak en kwaliteit van het product

Ook deze incourante kipfiletstukken zijn qua vlees van prima kwaliteit. Misschien zelfs nog wel een beetje beter dan die van de Mexicanos. Alhoewel dit wel eens te maken kon hebben met de smaak en de stevigheid van de paneer laag. Want in tegenstelling met de Mexicanos zijn de Asia Dippers niet gemarineerd maar gewoon met een stevige kruidige paneer gepaneerd. Dat komt de bite absoluut ten goede. Geen zompige hap paneermeel in de mond, maar een lekkere krokante stevige korst. Of we er een typische Aziatische smaak in wisten te ontdekken? Nee, dat niet perse. De kipstukken waren lekker pittig maar helaas overheerste een vrij sterk gembersmaak, die kennelijk door moet gaan voor Aziatisch, de rest van de smaak van het product. Het verpeste het product niet, maar de gembersmaak had van ons best iets minder nadrukkelijk mogen zijn. Dus toch nog een minpuntje.

Conclusie

We wisten eigenlijk niet echt goed wat we van deze kipsnacks, die zich overigens prima lenen voor bij de avondmaaltijd, moeten vinden. Ja beslist mooi en kwalitatief goed vlees. Daar valt in beide gevallen niets negatiefs over te zeggen. Beide hadden echter net even dat jammerlijke minpuntje.

De Mexicanos zouden wij niet snel weer kopen. Ten eerste omdat wij het op geen enkele manier herkende als Mexicaans, en ten tweede omdat nat, zacht en zompige paneermeel gewoon echt niet lekker is. Wij bakten de kipsnacks bewust in de oven, volgens de voorschriften op de verpakking, in plaats van te frituren of in de pan te bakken omdat wij zo hoopten een minder vettig product te eten. Achteraf zou het best kunnen dat de paneer in de frituur steviger en minder nat had geworden, maar je gaat er wel vanuit dat ovenbereiding kan als dit op de verpakking staat aangegeven. In de praktijk blijkt dit dus niet echt het geval te zijn. En dat is best wel slordig.

De Asia Dippers beviel ons van de twee nog het beste. Mooie droge stevige paneer laag. Misschien wat aan de dikke kant. Wat ons echter wat tegen begon te staan was de alles overheersende gembersmaak. In tegenstelling tot de Mexicanos leende dit product zich juist prima voor ovenbereiding. In de frituur, en zeker in de pan, had dit product ongetwijfeld veel vettiger geweest. En ook de paneer laag had zeer waarschijnlijk niet zo mooi droog en krokant geweest. Toch zouden we ook in dit geval niet snel nog eens een verpakking van dit product kopen. Dat heeft niet alleen te maken met de sterke gembersmaak maar ook met het feit dat het verhoudingsgewijs best een duur product is. Wij kunnen dit veel goedkoper zelf maken. Dat is misschien iets meer werk, maar hebben dan wel controle over de smaak van de paneer en de kip.

Voorbeeld (plus meer links) van een manier om heerlijke gepaneerde kipfilet te maken.

Nog wel even een opmerking over de Saus. We vonden het toch een beetje jammer om in beide verpakkingen exact dezelfde Zoete Chilisaus aan te treffen. Het was weliswaar de uitgelezen saus voor bij de Asia Dippers, maar beslist de verkeerde saus bij de Mexicanos. Een andere, meer Mexicaanse saus, had de beleving bij de Mexicanos zeker goed gedaan. Meer Mexicaans, zeg maar. Nu bleef het bij kipstukken die onherkenbaar waren als Mexicaans. Dit lijkt ons een makkelijk te verbeteren puntje van kritiek. Want een ander sausje moet toch niet zo’n grote uitdaging zijn.

Permanente koppeling naar dit artikel: http://veelkantie.nl/blog/2012/04/25/test-lidl-kipsnacks/

2 reacties

  1. MdJ

    “Waarom Lidl kiest voor een erg ingewikkeld netwerk van ‘private labels’ ontgaat me eigenlijk volkomen.”

    Is pure commercie. Deze week hadden ze de “aziatische week” weer eens, en dan worden enkele producten puur van een andere verpakking voorzien.
    De hele midden pagina van de folder was weer aziatische producten.
    El Tequito is gewoon de mexicaanse versie. Verpakking lijkt sprekend op Casa Fiesta.
    Zo gaat dit ook met de bieren. Bijvoorbeeld Corona. Deze ziet ergewoon EXACT hetzelfde uit behalve de naam. Omdat men het bekend voorkomt.

    1. Meneer Veelkantie

      MdJ,

      Ik snap het commerciële belang van ‘private labels’. Maar waarom dan niet gewoon Lidl maar allemaal verzonnen niet bestaande merknamen op de verpakkingen zetten? Als men bepaalde producten nou veel goedkoper dan het ‘moeder merk’ aan zou bieden dan kan ik dat wel verklaren. Maar de ervaring is juist dat de producten onder ‘private label’ van Lidl niet zelden juist aanzienlijk duurder zijn. Zoals bijvoorbeeld Vitasia Zoete Chilisaus. Koop je Inproba dan heb je en het ‘moeder merk’ (alhoewel ik niet uitsluit dat de Zoete Chilisaus van Inproba ook weer een ‘private labels’ is) te pakken en het is aanzienlijk veel goedkoper. En dat voor exact hetzelfde product, maar dan met een iets ander etiket.

Laat een reactie achter